Volksuniversiteit Utrecht

Bestellijst

Geen bestellingen
Cursuscode: VB408

Cursus Coachend Leiderschap

Cursus Coachend Leiderschap
Cursuscode: VB408

INTRODUCTIE
Coachend leiderschap is een breed begrip en er is veel theorie beschikbaar. Wat is het verschil tussen een coach, een ‘gewone’ leider en een coachend leider? Het gedeelde kader van coachend leiderschap lijkt erom te gaan dat medewerkers het beste uit zichzelf halen, zelfbewust zijn, verantwoordelijkheid nemen en met plezier hun werk doen. Maar hoe krijg je dat voor elkaar? Heb je daar als leidinggevende een rol in of juist niet?
De bedoeling is van dit programma is om hierop je eigen visie te ontwikkelen en je houding en vaardigheden voor (coachend) leiderschap te ontdekken, ontwikkelen of verdiepen.

WERWIJZE
Naast een theoretisch kader werken we vooral met dialoog, subgroepen, interactieve werkvormen, verhalen, (film-)beelden en praktische oefeningen waarbij eigen vragen en praktijksituaties centraal staan. Je ontvangt een concrete ‘toolbox’ voor het werken met coachend leiderschap.

PROGRAMMA OPBOUW
Het programma is opgebouwd rond de 5 V’s die ik heb uitgewerkt vanuit mijn jarenlange ervaring met het werken met coachend leiderschap. Eerst als leidinggevende, daarna als trainer. Deze V’s zijn:
- Visie
. Wat is coachend leiderschap? Welke elementen zijn kenmerkend voor coachend leiderschap? Wat is jouw persoonlijke visie op coachend leiderschap? Kennismaking, inleiding, begripsbepaling en persoonlijke leervragen.
- Verbinding.
Op welke manier kun je medewerkers  verbinden en motiveren?  Motivatietheorieën, interactiepatronen en principes uit de positieve psychologie.
- Vertrouwen
. We reflecteren met elkaar op het gedachtegoed van Ricardo Semler van Semco en werken met het thema vertrouwen en vrijheid in een organisatie. Hoe ver kun je daarin gaan? Wat zijn belangrijke voorwaarden hiervoor? Stellen van kaders, omgaan met eigen grenzen.
- Verantwoordelijkheid
. We werken verder met vrijheid en verantwoordelijkheid als onderdeel van coachend leiderschap. Hoe zorg je ervoor dat medewerkers zelf verantwoordelijkheid nemen? Je brengt o.a. je eigen cirkel van invloed & betrokkenheid in kaart.
- Voorbeeldig
. We kijken naar jouw rolmodel en authenticiteit als coachend leider. Waar sta jij voor? Hoe geef je leiding aan jezelf, door wie of wat laat jij je (ver-)leiden? Persoonlijk statuut en kernwaarden.

    DOELSTELLINGEN

    Na afloop van deze cursus:
    *  Ken je theoretische begrippen en definities van coachend leiderschap;ü  Heb je een eigen visie op coachend leiderschap ontwikkeld;
    *  Heb je (meer) inzicht in je persoonlijke kwaliteiten, valkuilen en uitdagingen op dit thema;
    *  Heb je praktische handvatten en instrumenten om coachend leiderschap toe te passen.

    BOEKEN/LESMATERIAAL (optioneel)

    Het programma wordt ondersteund met lesmateriaal  dat is afgestemd op de verschillende thema’s c.q. 5 V’s. Het lesmateriaal is optioneel te lezen/bekijken en niet bij de prijs inbegrepen.
    - Het gedachtegoed van Ricardo Semler van Semco: Boek ‘Semco in de polder’ https://bit.ly/2Lqd4fs
    - Tegenlicht aflevering ‘De kapitale kracht van geluk’ https://bit.ly/2A40C0q
    - Coachend leiderschap:Boek ‘Aan de slag met teamcoaching, Marijke Lingsma, https://bit.ly/2GsKkUB
    - Quin, ‘De brug bouwen terwijl je erover loopt’, begrippen ‘tough love’, geaarde visie en verantwoordelijke vrijheid https://bit.ly/2EuBm6o

    Maandag 4 februari 2019
    5 lessen van 3 uur , elke 2 weken aanvangstijd 13:30 (klik hier voor de lijst met data en tijden per bijeenkomst)
    Prijs: € 175,00
    Mw. L. N. H. (Hilda) van Bree
    13:30 - 16:30
    Locatie: Gebouw Volksuniversiteit, (klik hier voor de adres gegevens)
    Inschrijving geopend >
    L. N. H.  (Hilda) van Bree
    L. N. H. (Hilda) van Bree
    Na mijn leidinggevende ervaring in verschillende organisaties heb ik in 2005 mijn eigen trainingsadviesbureau opgericht. Ik heb brede ervaring in het ontwikkelen en uitvoeren van programma’s op het gebied van leiderschap en teamontwikkeling. Mensen beschrijven mij vaak als een open, ondernemend, warm, en sociaal mens. Mijn opleidingsachtergrond ligt op het gebied van A&O psychologie, trainen/coachen, interventiekunde, Jungiaanse psychologie, TA, NLP en Systeemdynamiek in Organisaties.