Volksuniversiteit Utrecht

Bestellijst

Geen bestellingen

Cursus Effectieve Communicatie

Cursus Effectieve Communicatie

Deze cursus geeft die competenties die nodig zijn om succesvol te kunnen functioneren als een klantgerichte professional binnen de eigen organisatie.

De training heeft een praktische inslag. Na de introductie, waarbij de docent ingaat op het belang van communicatie binnen een organisatie, staat het programma in het teken van het opdoen van inzicht, inhoudelijke kennis en vooral vaardigheden. De lesstof wordt vanuit een aantal praktijksituaties  behandeld. De docent deelt daarbij zijn ervaringen met de cursisten.

Inhoud van de cursus
De training Effectieve Communicatie behandelt o.a.:

Introductie
Wat is effectieve communicatie?
De rol van de communicatie in relatie tot een veranderende organisatie

Klantgericht communiceren
Wie is jouw interne / externe klant
Welke belangen en behoeften heeft jouw klant
Ratio en emotie: verbaal en non-verbaal communiceren
Bewuste en onbewuste patronen in communicatie
Communicatiestijlen: gedragstypen herkennen en daarop afstemmen

Adviseren
Coachend overtuigen
Zelfvertrouwen, uitstraling, vertrouwen en geloofwaardigheid versterken
Constructief omgaan met weerstand en verschillende belangen
Vragen stellen, luisteren en samenvatten
Resultaatgericht besluiten, afspraken maken en uitvoeren (SMART)

Resultaat
Een cursus die uw medewerksters in staat stelt ook in de toekomst bedrijfs-gerichter te kunnen samenwerken en communiceren. Deze cursus maakt van uw medewerkers proactieve communicatieve professionals die in staat zijn op een efficiëntere en effectievere wijze te communiceren met zowel interne als externe klanten. De cursus geeft u en uw medewerkers de kennis, vaardigheden en inzichten die nodig zijn om succesvol te (blijven)communiceren.

Voor wie bestemd:
Leidinggevenden en medewerkers van verschillende afdelingen.

Niveau:  Mbo/Hbo                  Duur: 2 dagen