Drie lezingen: De wondere wereld van kunstmatige intelligentie (AI)

Drie lezingen: De wondere wereld van kunstmatige intelligentie (AI)

Kunstmatige intelligentie (AI) - je hoort het tegenwoordig overal, op tv, op school, op je werk, van familie en vrienden. Een belangrijke reden voor de huidige populariteit van AI is de inmiddels wereldberoemde chatbot ChatGPT. Maar, wat is AI eigenlijk, hoe werkt het en wat kan ik er mee? En verder vraag je je misschien af of AI eigenlijk wel goed is, wat een AI nu eigenlijk 'weet' en hoe de toekomst met AI er uit ziet. Deze vragen en meer komen aan bod in een drietal lezingen.

De eerste lezing zal gaan over de globale geschiedenis, de toepassingen en de verschillende soorten gedrag die AI nabootst.

In de tweede lezing duiken we in deep learning en generatieve AI (het momenteel meest gebruikte type AI, waaronder ook ChatGPT) en komen daarbij een aantal theoretische en filosofische vragen die AI oproept aan de orde.

De derde lezing gaan we dan aan de slag met ChatGPT zelf - hoe maak je een account, hoe vind je je weg, wat kun je allemaal doen en hoe schrijf je goede prompts (prompts zijn de opdrachtteksten die je aan bijvoorbeeld een generatieve AI geeft). Als er interesse is kunnen we ook nog kijken naar een andere tak van generatieve AI, namelijk beeldgeneratoren; deze zijn in staat met behulp van prompts elk denkbaar beeld te genereren.

Als je de derde lezing ten volste wilt benutten, dan is het handig een eigen laptop mee te nemen, dan kun je meteen met ChatGPT aan de slag. Het is niet noodzakelijk, je kunt ook gewoon meekijken.

3 lezingen van 2 uur:

Vrijdag 07/06/2024 - 10:00 uur.
Vrijdag 14/06/2024 - 10:00 uur.
Vrijdag 21/06/2024 - 10:00 uur.

Tom de Vos
Uiteindelijk is logica datgene wat ons redelijke wezens verbindt